lørdag 26. oktober 2013

Musikalsk kunst

Kultur rådet har gitt støtte til et prosjekt hvor to karer knuser el- gitarer til øredøvende lyder, men nå har de fått anger. ”Bråk” hyler de. ”Dette er ikke kunst” legger de til, før de spankulerer bort til filharmonien for å høre såkalt ekte kunst. Men hva er ekte kunst? Bach, Mozart og Beethoven? Har hørt at en av disse skrev musikk når han var 4 år gammel. Det gjorde Debbie Gibson også. Du vet, Debbie Gibson, på slutten av åtti tallet… ”who loves ya baby, who…” Glem det… Som fireåring gikk jeg rundt og var nervøs hver gang jeg skulle ringe på hos kameraten min, fordi mora han pleide å le av meg. Han het Kai Olav, men jeg greide bare å si ”Er Ka Oav hjemme?”. Ka Oav. Kunne ikke si I eller L!!! Jeg slet med å prate skikkelig, men etter en fuktig fredags kveld har vel alle litt problemer med diksjonen, men jeg skryter ikke av at jeg har hatt det som talent siden jeg var 4- åring! 4- åring lage musikk? Det hørtes vel ut som noe av Arne Nordheim, for det er kunst! Eneste måten å jage vetter og troll opp fra marken i åpningen av Lillehammer OL, det var å ansette Arne Nordheim til å lage musikk! Ooooo kunst, dyp kunst… På andre siden av spekteret sitter Alf Prøysen. ”Alf Prøysen, han er så fin, n’Alf. Det er kunst, det”. Bakvendtland ? Kunst? ”I bakvendtland der alt gå tann, og to og to er tre!” To og to er tre!!!! Det bakvendte av to pluss to er vel fanken ikke tre! Det er null, ikke sant? Hvis det omvendte av to og to er tre, hva er to og en, da? Eller en og en? Eller to og førti? Rap har vel og blir vel aldri kunst. Det er liksom for urbant og hipt. At en av de tøffeste kara innen bransjen, Eminem, rapper ”Cleaning out my closet”, som på norsk blir reneste skremsels propagandaen til unge, bare hør: ”Hei mamma, jeg mente ikke å såre deg. Jeg mente ikke få deg til å grine, men i kveld, så rydder jeg i skapet”... Norske rappere vil også være tøffe: ”Jeg cap’et nigger’n i mitt neighbourhood”. He he. Nei, du gjorde ikke det. Du lånte kanskje BMW'n til pappa, men ikke noe stort mer. Hadde jeg fått tak i nummeret til Chirag eller Magdi, så skulle jeg fanken meg ringt hver jævla gang jeg skulle på stranda. En ting har jeg skjønt med rappere, hvorfor de er så hissige. Det må da være jævlig irriterende å stå på scenen og dele sin musikk, når det står en kar rett bak deg og hører på plater? Uansett, du blir verken gangsta eller kunstner når du spiller på Sluket ungdomsklubb i Søndre Land 16. desember. Grip dagen, gutter! Kine Hellbust sin ”det hanle om å leve” er også kunst. Selv om sangen ender ”n ana nana nana na naaa, nana nana na na naaaa, nana na. NAna nana na na nana, nana na na nana na” i tre og et halv minutt. Det er ikke kunst, det er latskap! Heavy er like mye kunst som klassisk. Bon Jovi er like mye kunst som Arne Nordheim, de er bare forskjellige. De er begge bra for sine lyttere, de er begge dårlige for de som ikke vil lytte. De er begge riktig og de er begge feil. Men de kan ikke kombineres. De kunne ikke jobbet sammen. De vil aldri se øye til øye som kunstnere. Og folk hadde aldri godtatt det, Det hadde blitt litt sånn ” to og to er tre”…. Først fremført i "Søstrene sisters", Radio Nova. Fredag 24. november 2006

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar