lørdag 26. oktober 2013

T-banen

Det er noe veldig uvekkende med at Oslo Sporveier søker etter en erfaren materiell og vedlikeholds arbeider til de nye t-bane tog og vognene som skal innføres de neste årene. Hvis Sporveiene ikke har folk som er erfarne, hvor mener de at de skal få det fra? Det er ikke akkurat en flukst med tunnel baner rundt om i Kong Haralds rike. Det lengste vi kan strekke oss ut fra Oslo er, tja til Bærum, men det er vel strengt tatt ingen vedlikeholdsarbeidere som ser Ingebrigt Steen Jensens utvalgte på Nadderud og hvertfall ikke bandy varianten til Stabææææk. I Bærum spiser de kanapeer og drikker vin. Ikke akkurat pølse i papir, der nei. Lik at det ikke er mange vedlikeholdsarbeidere som ser Ski og gutteklubben Lyn i aksjon. Det er t-bane i Oslo og kun i Oslo og har man ikke erfaring derfra, ja da har man ikke t-bane vedlikeholds erfaring i det hele tatt. Ingen franskmann drar fra en stilling ved Metroen i sydens Tromsø til ulukrativ stilling ved Sporveiene i Oslo. ”Rien du rien. Je ne regrette rien”, du liksom. De søker også etter nye vognførere. ”Tror du vi lar hvem som helst kjøre denne?” står det på masse plakater på banen. Nei, jeg tror ikke at dere slipper til alle, men med å plastre stilling søkes på alle tog og vogner, så er dere i alle fall åpne for at de fleste kan få prøve seg. De reklamerer med at togene er designet av Porsche, veier 294 tonn og er 140 kilometer i timen i en På tbane.no, ja den finnes, står det videre at man må være selvstendig, noe som er bra når du sitter alene på en stol i 7,5 timer hver arbeidsdag, man må ha plettfri vandel, altså ikke ha tagget ned en av vognene du fører og du må være systematisk, også bra siden man sjelden får velge hvilken stasjon man vil stoppe på neste gang. Man må også ha god helse. Der mistet jeg muligheten til å søke siden min mosjon stort sett står i å skrive dette og å tygge maten min. NSB derimot, tar deg imot. Det er mer stas i kjøre skikkelig tog. Så lenge jeg ikke blir konduktør, eller billettør som det nå heter. Hadde ikke holdt ut. -Du mannen, hva koster det med tog til Stavanger? -199 kroner -Med tog til Bergen, da? -199 kroner -Men til Trondheim, da? -Eh, 199 kroner -Til Bodø, da? -Åh, di jævla drittunge. 199 kroner! Ha det! -Ja men, til Hamar da? -19… nei, eh til Hamar koster det 217 kroner. -Hvorfor er det billigere å reise til Bodø enn til Hamar, a? -Jeg veit da faen, jeg skulle egentlig kjørt en diger Porsche i Oslo tunnelene, så jeg driter faktisk i billett priser. Ha det! Hei! Men hvis jeg fikk kjøre Porsche t-bane, da ville jeg gledet meg til å raste forbi Ryen stasjon. Bare for at når jeg fikk sparken og sjefen sa: Nå kan du angre på at du kjørte forbi Ryen! Da ville jeg tenkt på min vedlikeholdsarbeidende venn på Metroen i Paris og sagt: Ryen, du. Ryen? Je ne regrette Ryen! Første gang fremført i "Søstrene Sisters" på Radio Nova 16. februar 2007

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar